الجمعة، 19 يونيو 2009

ابقى حى

انا اتمشى مع نفسى و ارى الدنيا و انظر الى الناس و اقول الحمد لله
مع انى مثالاهم لكنى اتعودات على كلمة الحمد لله على كل شئ
قبلت صديق لى و تكقمنى مع بعدنا كثير و اخدته و زذهبت بيه الى منزلى لكى نتكلم سويا
و حكيت ليه عن موضوعى و على فكرة المدوانة اللتى اقترحها على صديق اخر MoOzZ8
وانى ارى فى ذللك الكثير من المتعه ثم قال ليى شئ خده هذا الفيلم و اتفرج عليها و اتحدك شخصيا
انك سوف تكتب عنها فا لم اصدقها و قالت انا اكتب عن فيلم و قل ليى هذا فيلم رعب اخدت
الموضوع بضحك و هزار و اخذت الفيلم منه ولكنى لم افكر انى ارى هذا الفيلم
ثم اوصلنا كلامنى ثم قال لى انى شوف اذهب لانى سوف اتاخر على ميعاد ليى
اوصلت صاحبى ثم طلعت الى منزلى ............................
ثم طار بى فكرى لمذا قال صحابى لى ذللك هل على سيبل المذاح ام كلاما جد
مش عارف بس قرارت اى اتفرج على الفيلم واقف بى التفكير للحظه
و قولت مش عارف انا ابعته لزميل ليا و اتفرج عليا انا و هو فى نفس الوقت
و اشوف رائيه فى الموضوع و رائى انا الشخصى
ارسلت الفيلم ل صاحبى Amir وقولت له اتفرج على الفيلم هذا
و قال لى موفق ....................................
و بدات الحكاية انى اتفرج الفليم تبدا احداث الفيلم
ب لعية و الابطال يدخلون الى اللعبه و كل شخاص مكن الاشخاص يمثال دوره
مجموعة من الاصدقاء يكتشفون لعبة و والنهاية اللى بيحصل فى اللعبه يحصل لهم فى الحقيقة
مع مشاكل و وجود صعوابات فى الوصول لهدف اللعبه و لكن ......
يحولون اكشفت مكان ثم يموتا واحد تلو الاخر فى الحقيقة
وسئلت صديقى على الفيلم (( ايه رائيك يا حوبى ))
قال ليى (( انا مرررعوب اوى يا معلم الفيلم كلها حاجات بتفجع الواحد ))
قالت طب ما هذا مثال الدنيا نحن مثال الالعاب فيها
ومفيش حد بيقف جمبنا طب و ايه الفايده ما انته كده كده ميت و بتحول
بس البقاء حى على قد ما تقدر و ايه الفايده طب ما مفيش حاجه
معانا تقدر تقولى ايه الفايده من العايشه ولا حاجه
يا جماعة احنا فى لعبة و مش عارفين مفهاش مكسب مكسبها فى الموت براضوا
و على افعالك
انا فى دنية فانية مفهاش حد نثق فيها ولو حته ثانية

هناك 3 تعليقات:

  1. اول حاجة بس الفيلم جامد جدا جدا
    وميرو انا فرحان فيه علشان كان قاعد خايف
    اوعى العفريت يطلعلكم من تحت السرير
    اعووو
    ام هند
    انت كاتب يا عزيزى يا مايلوا انت
    ان دى دنيا فانية مينفعش نثق فى حد لو ثانية
    بس انا مش معاك هى اه دونيا فانية
    بس انت ليه واخد موقف سلبى من الحياه ومن الناس بص لآودام علشان تعلى وخلى ايمانك بربنا وانت حياتك هتبقى كــول ع طووول

    ردحذف
  2. اسلام يا حوبى انته عارف معزتك عندى والله بس لمه ساعات بفكر بجد بقول كده
    مش عراف بس ممكن تفكيرى هو اللى يكون
    جيبنى الى كده

    ردحذف
  3. الفلم روعه وقصته بعد روعه كل شيء فيه يخوف وحلو اول فلم رعب يعجبني

    ردحذف

عقللك رفض يعبر لكن قلبك لالا